Level 3

"Lad der blive lys"

Formål: Tilføje en Grøn og Rød LED, som viser status på enheden. Grøn = åben og rød = lukket.

Du skal bruge: Senderenheden + Rød LED + Grøn LED

Tilslut rød til PIN8

Tilslut grøn til PIN13

For at kunne tænde og slukke for LED skal vi bruge “Digital Write” kommandoen

1 er tændt

0 er slukket

Her placeres digital write for både rød og grøn i funktionen “reset” som også afvikles når man starter micro:bit.

Rød tændes: PIN8 sættes til 1

Grøn slukkes: PIN13 sættes til 0


Den grønne LED skal gerne tænde når vi har tasten den rigtige kode. Samtidig skal den røde LED slukke.


Derfor sætter vi digital write til de to PINs til


Grøn tændes: PIN 13 sættes til 1

Rød slukkes: PIN 8 sættes til 0


Du skal også slette “Call reset”. Den ville ellers skifte til rød igen, sige “locked” og man skulle igen “enter password”.

I mit escape room vil jeg gerne gøre det tydeligt at en opgave er løst, så den skal bare blive ved med at lyse grøn når den rigtige kode er indstastet.

Afprøvning

Test om LED tænder og slukker som forventet.

mulige fejlkilder er

  • forkert valg af Pins. Tjek at det er pin 8 og pin 13 både i koden og på breakoutboardet (ledningen hvor LED er sat til)
  • byttet om på 1 og 0
  • glemt at fjerne "call reset" i bunden af IF-blokken (se GIF)


Færdig!

Det kører for dig! Hvis du synes der er for få taster at trykke på kan du fortsætte til level 4, for at få en ekstra tast på. Eller du kan springe direkte til level 5, hvor der sættes et "rigtigt" tastatur med alle cifre (0-9) samt A,B,C,D.